Besökarna

Först och främst vill jag bara säga att jag officiellt nu hatar Mac-datorer. I alla fall idag. Jag satt nämligen på skolan och skrev ett fint blogginlägg som tog ungefär 30 min att skriva, men när jag sedan skulle publicera skiten så stängdes Safari (webläsaren) ner i samma veva som jag klickade på "Spara och publicera". Fuck you liksom. Jag gillar dock fortfarande min iPod.

Hur som helst. I helg var jag en sväng på ICA Maxi i Luleå. Jag stannade som vanligt framför DVD-stället och scannade igenom det efter potentiella filmkap, då jag råkade lägga märke till den svenska rysaren "Besökarna" från 1988. Den handlar om en familj som flyttar in i ett hus (läs spökhus) någonstans i Sverige. Det börjar såklart hända en massa märkliga saker som till exempel att tapeterna ramlar av väggarna. Något annat bor nämligen i huset. Något ont.

"Besökarna" är den läskigaste svenska filmen jag sett i hela mitt liv. Jag såg den första gången när jag var 8-9 år och jag var seriöst rädd i flera dagar efteråt. Jag trodde att en demon bodde ovanför mitt tak, och vid minsta oljud så trodde jag att den skulle dyka upp mitt framför ögonen på mig och äta upp mig. Filmen innehåller inte så mycket specialeffekter utan bygger mer på den kusliga, psykologiska stämningen som en rad faktorer bidrar till. En bidragande faktor är absolut bakgrundsmusiken som består av öronknullande synthljud from hell. Dessutom är hela skiten filmad på ett sådant sätt att man skulle kunna bli skitskrämd precis när som helst. Mycket läskiga kameravinklar och så där. När jag såg filmen för andra gången nu i helg, mer än 10 år efter första gången, så var den inte fullt lika läskig som jag kom ihåg den. Men nästan. Något mentalt gammalt sår blev säkerligen upprivet. Se den!

...if you got the balls.

Andra bloggar om:
,

Kommentarer
Postat av: Tomczek

Jadu, en annan har ju fått rutin nu när han skriver. Ett tips är att markera allt du skrivit och kopiera precis innan du publicerar det. Har hänt mig åtskilliga gånger att jag itne tar onödiga risker längre. Har säkert skrivit en massa inlägg och kommentarer på folks bloggar då allt hängt sig precis då man klickar på "publicera"-knappen.

Postat av: Mikael

Hehe, jag brukar också kopiera. Men på mac-datorer är det tydligen inte ctrl+c som gäller utan äpple+c. Well, nu vet man till nästa gång iaf.

2007-02-01 @ 09:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback