Scream for me Stockholm!!!!!

Yoooosh. Idag kanske det ordnar sig med Iron Maiden-biljetterna. Det blir tredje gången jag ser dem i mitt liv. Minns fortfarande första gången jag såg dem på stadion i Stockholm år 2003. Murderdolls var förband och de blev så jäkla sågade alltså. Alla visade fingret och buade som fan så fort de avslutade en låt. Enda gången folk började hurra när var sångaren sarkastiskt höll en pistol mot huvudet. Jag tyckte lite synd om dem. Helt fel förband till ett band som Iron Maiden kan man väl konstatera så här i efterhand. Under deras mellansnack så sa sångaren något i stil med "You know, Iron Maiden is watching all of this..." och antydde liksom att allt buande skulle göra Maiden besvikna. Två timmar senare satt Bruce på monitorn och grät lite glädjetårar för att spelningen var så lyckad och kvällen helt magisk. Han sade att det var bästa spelningen de någonsin haft i Sverige. Tilläggas bör att de var förband till ett relativt känt hårdrocksband i oktober 1980. När maiden fick gå av scenen ville publiken fortfarande ha mer och buade näst intill ut headlinern.

Headlinern var KISS.

Jag minns Iron Maiden på stadion 2003 så väl. Number of the beast-introt gick igång, gitarriffandet började och i samma sekund som låten sparkade igång på riktigt så flög Bruce ut på scen som värsta energibullen. Jag fick antagligen mitt livs största kalla kår av välbehag vid det ögonblicket. Jag tror till och med att jag fällde en liten glädjetår i smyg. Sedan följde trängsel, vätskebrist, varm luft och total eufori. Vilken gemenskap och magi. Jag får kalla kårar bara jag skriver om det.

Snart är det dags igen. Det blir som sagt tredje gången jag ser dem nu men jag känner mig precis som inför den första. Jag längtar! Up the Irons!
"MAIDEN!!!!!! MAIDEN!!!!!! MAIDEN!!!!!! MAIDEN!!!!!! MAIDEN!!!!!! MAIDEN!!!!!!!!!!!!!"

21030-37
Iron Maiden på stadion i Stockholm, juni 2003

Soundtrack of this blog
Iron Maiden - The Trooper

Andra bloggar om:
, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback