Brokeback Mountain

21030-28

Var ett tag sen jag skrev om film nu. Igår kollade jag på "Brokeback Mountain" efter att ha haft den liggandes här i två veckor. Filmen börjar med att två cowboys i Texas söker jobb, och hamnar på Brokeback-berget för att driva får. Väl uppe på berget verkar det inte finnas för mycket att göra, bortsett från att vakta får förstås. Men cowboysen växer i varandras ögon och ganska snart hittar de ett utmärkt tidsfördriv mitt i de kalla nätterna. En riktig love story.

Sedan tar dock jobbet slut och cowboysen återvänder till sina riktiga liv. Båda gifter sig och skaffar barn, lever sina liv på olika håll. Men ni vet väl vad man säger om en cowboy som varit med en annan cowboy? Nä, det gör inte jag heller. Hur som helst, efter fyra år med fruga och barn så blir ena cowboyen less och hör av sig till den andra och undrar ifall han får komma och hälsa på. "You bet" får han till svar. Därefter gör de ett par "fiskeresor" varje år tillsammans upp på berget.

"Brokeback Mountain" är en film om förbjuden kärlek, kärlek som på många sätt är lika med döden bland alla hillbillys i det stenhårda Texas. Eftersom båda lever andra liv vid sidan om uppstår det en del drammatik och komplikationer som ger storyn lite djup. Allting utspelar sig i modern tid, från början på 60-talet och ungefär 20 år framåt. Jag vet inte riktigt om det finns mycket liknande filmer men i mitt fall var det första gången jag såg en homosexuell kärleksrulle. Antagligen är jag inte den enda eftersom filmen varit så omtalad. Skådespelarvalet kändes helt okej och musiken var underbar.

Allt som allt en klart sevärd film, till och med för alla homofober där ute. Tror det är många som tänker "usch homo, sånt kan vi inte se", när de läser baksidan av dvd-fodralet, men filmen är så mycket mer än bara det. Dessutom var deras fruar störtheta, och jag kunde inte för en sekund förstå hur man kunde välja en cowboy framför dem. It takes a gay man I guess. Själv tror jag att jag blev någon promille mer straight efter filmen, ifall det är möjligt.

Betyg: MMMM


Andra bloggar om:
,

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag blev några preocent mer kär i Jake Gyllenhaal än innan. Hur det nu var möjligt. Skitbra film.

Postat av: Mikael

hah, kan tyvärr inte hålla med dig men jag blev lite kär i han fru.

2006-07-27 @ 14:53:45
Postat av: anonymis

kärlek (oavsett kön) är det finaste som finns.
springa eller snopp, what ever.

fem av fem!

2006-07-28 @ 23:00:46
Postat av: Captain Herlock

Fan, jag vet inte... Den här filmen var inte så grym som jag hade trott. Den var bra alltså, helt klart, men absolut inte så bra som alla säger. Tycker det kan kännas så med "Oscarsfilmer" rätt ofta, det är som att dom bara bestämmer sig för en film med ett lite halvkontroversiellt ämne, och sen röstar alla på den och den får alla priser. Fotot däremot var ju hisnande vackert, Ang Lee är ju alltid Ang Lee...

2006-07-29 @ 10:05:41
URL: http://endlessodyssey.wordpress.com/
Postat av: Mell

Va? Har du inte sett Fucking Åmål?

2007-09-22 @ 22:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback