Det var tänkt att jag skulle vara 45 bast nu. Vad fan hände? Gud?

Kom just från folkan. Har kollat ett par band som spelade där ikväll. Alla spelar black- eller deathmetal nuförtiden. Dagens ungdomar. säger jag bara. Andra bullar var det för 20 år sen. Vad hände men den gamla hederliga metalen? "Evermoore" var väl kanske det närmaste man kom under kvällen. Och de har en brud som sjunger.

Det kändes lite som en befrielse att få sätta sig i bilen sen och smälla på Judas Priest's "Unleashed in the east", vilket för övrigt är världens bästa live-platta. Jag ska lära mig sjunga som Rob Halford en vacker dag. Fan, det skulle först varit ett bra nyårslöfte. Omöjligt, men bra ändå. Måste komma ihåg det till nästa nyårsafton. Jag vill se the Priest live igen. Det var så jävla bra, och förbandet In Flames var också sjukt bra då. Damn, det är såna där konserter som har varit så bra så att man inte vet om man nånsin kommer uppleva nåt lika bra. Jag fångade ännu Scott Travis trumpinne. Småstolt.


Judas Priest. Och jo ni gissade rätt. Halford är bög. Grattis.

Jag lever före min tid. Jag skulle velat vara född typ i början på 60-talet. Jag skulle fått vara med när band som Led Zeppelin, Deep Purple och Rainbow föddes och blev stora. När hårdrocksmaskinen drogs igång. Och sen det fantastiska 80-talet med the new wave of brittish heavy metal, med band som Iron Maiden och Judas Priest i spetsen. Jag skulle säkert också kunnat leva på min musik på den tiden. Idag ser det annorlunda ut. Folk köper inte skivor nå mer. Datorer och internet är standard idag och folk har hela sin musiksamling på en hårddisk. Att leva på sin musik stannar oftast vid en dröm för de flesta i dagens läge. Visst laddar jag också ner men jag köper nästan alla skivor som jag tycker är bra. Gamla plattor från de gamla goda dagarna vill jag dock ha på vinyl. Känns bättre på nåt sätt. De är liksom från sin egen tid då.

Nu ska jag käka nåt. Sen sova. Later!

Doors - Light my fire
Pearl Jam - Alive


Kommentarer
Postat av: Ena

Jävlar trodde att bara jag var född före min tid :)

Postat av: Mikael

Hehe, där ser man :)

2006-01-15 @ 13:20:38
URL: http://mikeweb.bizhat.com
Postat av: John E Thelin

Fler musiker än någonsin kan leva på sin musik på grund av internet och de möjligheter det har skapat, tro inget annat.

2006-01-16 @ 21:38:08
URL: http://www.supertrevligt.com
Postat av: Mikael

Förklara dig. I grund och botten handlar det väl ändå om att sälja skivor? Visst, Internet är utmärkt när det gäller att marknadsföra sin musik men var rullar stålarna in? Det är ett välkänt faktum att skivförsäljningen minskat med hur mycket som helst sen mp3orna dök upp. Mest på bekostnad av mindre band. Idag är det också mycket svårare att få skivkontrakt då skivbolagen måste garantera sig om att banden klarar av att sälja sådana mängder så att bolagen tjänar pengar. TRO MIG, det var lättare att leva på musik före Internet-eran. Fråga vilken musiker som helst.

2006-01-16 @ 22:15:46
Postat av: Jarno

Ändå dyker det upp hur mycket skitband som helst idag, titta bara på den oerhört överbefolkade hårdrocksgenren. Visserligen börjar även den sjunka ner något (tack och lov) men runt 00-02 så släppte säkerligen 23 nya band skivor varje månad.

2006-01-17 @ 01:47:33
URL: http://www.afairjudgement.com
Postat av: Mikael

Skitband och skitband. Det är väl en smaksak. Jag har inte koll på hur mycket nya band som släppte skivor 00-02, och du kan mycket väl ha rätt. Min poäng var att det är svårare att tjäna pengar på musik då det säljs allt färre cd-skivor idag. Pga. detta så är det väl ganska naturligt för bolagen att öka utbudet men de flesta försvinner lika snabbt som det kom. Ett fint exempel på dagens musikindustri fick jag då ett bekant band som jag följt sen demo tidne blev signade av nuclear blast. De skrev konstrakt för 5 skivor eller nåt sånt men blev sedan sparkade bara nån månad senare då försäljningen inte blev så hög som man hade räknat med. Hade det varit innan mp3orna så hade förutsättningarna varit annorlunda.

2006-01-17 @ 08:45:49
URL: http://mikael.webblogg.se
Postat av: Maja

Judas Priest, det finns inget bättre band.
Rob Halford, ärligt talat så är han min gud.

2006-01-28 @ 02:22:19
Postat av: Mikael

Maja: Väldigt sant :)

2006-01-28 @ 02:25:02
Postat av: GriLLBriTT

AMEN!!

2006-06-03 @ 01:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback