Matte is not the shit

Imorn är det dagen d, det är nämligen tenta i Analys 1. Vi har suttit på biblioteket och pluggat matte konstant den här veckan. Jag hoppas verkligen på godkänt, kommer nog bli lite besviken annars då det verkligen känns som att det lagts ner ganska bra med tid på den här kursen. Jag har också börjat fundera lite på ifall det här verlkigen är rätt utbildning för mig. När man lägger ner så sjukt mycket tid på något så måste man nog finna ett intresse i det på något plan. Jag har väl kanske ett litet intresse men frågan är om det är stort nog i det långa loppet. Visst kan inte alla kurser vara roliga men just nu känns det som att jag skulle kunna välja bort en hel del som jag kommer att läsa de kommande åren. Man får ju en bra grund att stå på och säkert ett välbetalt jobb med bra arbetsförhållanden men jag vill gärna även ha ett jobb som jag verkligen kan gå in för och känna att jag brinner för. Det ska vara roligt att jobba! Nästan så att man skulle kunna göra det gratis bara för att det är roligt, som någon vis snubbe uttryckte det en gång. Det är min filosofi. Jag förstår inte människor som enbart kör statustänk och börjar på någon bana för att de kommer tjäna grymt mycket pengar eller för att deras föräldrar vill att de ska bli något speciellt. Är det sånt som gör en lycklig så har man nog ett jävligt tråkigt liv i övrigt. Dessutom blir nog lyckan ganska kortvarig. Nä fan, man ska nog se till att bara hitta något man tycker är roligt och sedan köra på det. Ifall jag verkligen tycker det jag gör nu är roligt eller kommer ge mig ett roligt jobb i framtiden återstår ju att se. Jag ska känna efter det här året och sedan ta ett beslut. Jag har väl någon liten tanke kring vad jag ska försöka göra om jag inte fortsätter med det här. Visst, jag fattar att man inte kan ha roligt jämt. Man får nog vara beredd på att ha lite tråkigt för att i slutändan kunna avnjuta fruktens sötma, samtidigt vill jag tänka att man ska leva i nuet och ha roligt för stunden och skita i vad som kommer sen. Jag tycker det är jävligt svårt sånt här. Det är fan omöjligt att veta vad som i slutändan kommer att ha varit de bästa besluten. Jag vill vara med i AMF reklamen och hälsa på mig själv långt in i framtiden och ställa lite frågor. Men det hör nog till att man ska ha lite nedgångar, annars blir ju inte uppgångarna lika amazing. Allt är nog ett givande och tagande. Jag vill ha ett jobb som är roligt, ett jobb med bra arbetsförhållanden, gärna något flexibelt yrke så att man lätt kan byta arbetsort om man får för sig att man vill flytta. Är det bra betalt så är det ju en fördel. Det är nog inte så stor sannolikhet att man får alla delar till 100%.

Fast i grund och botten är nog det här ändå i-landsproblem. Finns ju folk som säkert skulle ta vilket jobb som helst bara för att få mat på bordet. Det är ganska roligt hur människan anpassar sig efter nya situationer och resonerar därefter. Det är väl charmen med livet gissar jag. Men man lever ju trots allt i nuet och det är ju utifrån det besluten fattas. Det spelar nog fan ingen roll vad man gör. Man skulle nog kunna leva i en soptunna hela livet och till slut även anpassa sig till det, och finna lycka i att folk kanske kastar ett tuggummi som har lite smak kvar.

Jag är bara så jävla less på matte nu.

Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback