Braveheart

I dagarna kollade jag på en av mina absoluta favoritfilmer, nämligen Braveheart som handlar om William Wallaces (Mel Gibson) kamp för Skottlands frihet och självständighet. Vid närmare eftertanke så är det nog fan den bästa filmen jag sett. Den har allt: musik, skådesspelare, handling, miljö, dialog, dramatik, action, humor osv. Helt otroligt bra. Det bästa Mel Gibson åstadkommit kan man väl lugnt konstatera. Jag sitter alltid med gråten i halsen när Murron (Williams fru) begravs, och när William Wallace yttrar sitt sista ord i livet, "freedom", medan alla förväntar sig att han ska be om nåd för att slippa tortyr. Det slår aldrig fel alltså, helt oberoende av hur många gånger man sett filmen. Den blir bara bättre och bättre ju fler gånger man ser den och tro mig, jag har sett den väldigt många gånger nu. Det är precis så här som bra film ska vara. Kan väl tillägga att den vann oscar för bland annat bästa film 1995.

Jag skulle lätt byta ut valfri dödssynd mot att inte ha sett Braveheart. Med andra ord, se den för fan!


Braveheart


Soundtrack of this blog
Iron Maiden - The clansman

Andra bloggar om:
, ,

Kommentarer
Postat av: Tomczek

Grym film med ett riktigt fett soundtrack. Synd att Mel blev koko efteråt och att hans karriär började dala. Har inte sett hans Jesusfilm men den nya Apocalypso verkar lovande.

Förresten, vet du om dundertabben med Wallaces vapen ute på slagfältet?

Postat av: Tomczek

Grym film med ett riktigt fett soundtrack. Synd att Mel blev koko efteråt och att hans karriär började dala. Har inte sett hans Jesusfilm men den nya Apocalypso verkar lovande.

Förresten, vet du om dundertabben med Wallaces vapen ute på slagfältet?

2006-12-11 @ 18:40:50
URL: http://marathonman.blogsome.com
Postat av: Mike

Jo apocalypso verkar ball. Hm dundertabb? Nope jag har inte lagt märke till något, ska kolla extra noga nästa gång.

2006-12-15 @ 14:38:12
Postat av: Pierre

Den absolut bästa filmen jag har sett någonsin. Får alltid en tår i ögat när svärdet kastas upp i luften och landar i gräset i slutet av filmen :)

2007-09-25 @ 20:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback