sömnmatte A 0,3p

Kom ganska nyligen hem från jobbet. Något slitet att stå där i 7 timmar, fast man blir van när man gjort det några gånger i rad så där. Men nu var det iaf slitet, huh. Imorn jobbar jag 10-18 vilket också är slitet. Hela dagen går åt. När man gick skola så gick man upp 7 på morgonen och sen gick man och lade sig typ 1 på natten, alltså var man vaken i 18 timmar.

Nu när jag inte jobbar så är jag vaken 12 timmar kanske, och sen sover jag 12 timmar. Tre av mina 12-timmarsdagar motsvarar alltså två av mina 18-timmarsdagar. Tänk om jag skulle använda mig av de där 6 timmarna varje dag och göra nåt vettigt? 6/24 x 365 blir 91,25 dygn. Tänk nu, 91 dygn på varje år då jag inte skulle behöva sova, utan jag skulle kunna vara vaken istället och lägga ner tid på nåt annat. 6 timmar är ju ännu rekommenderad sömn (6-10h anses normalt). 91 dygn, det måste ju nästan motsvara en utbildning eller nåt. En vanlig mattekurs är ju på 100h (100p) = 4,67 dygn. På ett år skulle jag alltså kunna använda mina 91 dygn (som jag nu sover bort) till att t.ex. läsa 20 stycken 100p-kurser på gymnasiet. Damn, det är ju 2000 poäng ffs, inte speciellt långt ifrån 2500 poäng vilket är kravet för vad man ska ha läst på 3 år på gymnasiet! Iofs så är det ju bara lektionstiden som är 2500 timmar, sen så tillkommer ju all tid man pluggar hemma också. Men ändå, jag skulle säkert kunna använda de där 6 timmarna jag sover bort varje dag till att bli ruggig på att sjunga, bli ruggig på piano, lära mig japanska, lära mig allt om flash, plus lite till säkert, på ett år. Fast det kräver ju disciplin och energi förstås. Men det får ju en att fundera ändå.


Fan, orka. Sova is the shit!

Om vi säger att två personer lever tills de blir 80 år. Den ena (mr A) har hela livet sovit 12h (som jag gör nu, för det mesta) och den andra (mr B) 6h varje dag. Då skulle mr B ha varit vaken 6h x 365 dygn x 80 år = 175200 timmar längre än mr A under sina 80 år här på jorden. Det krävs inte nå geni för att förstå att 175200 timmar är ganska länge. 19,63 år faktiskt. Fatta. 19,63 år. Man hinner nog göra en ganska jävla massa på den tiden. Mr A missar 19,63 år av sitt vakna liv jämfört med Mr B. Vi har ju bara ett liv; en chans här på jorden, och ändå sover vi (jag och många andra iaf) bort närmare 20 år mer än nödvändigt av det. Vad säger det om livet? Crap or crap? Eller kanske om personen som väljer att sova bort en stor del av det, när personen istället kan sova 6-8h istället för 12h, då det är rekommenderat och yada yada crap. Jag tycker iaf inte livet är skit eller nåt så att det är lika "att sova för att det är så jävla skönt att sova", men man kanske borde fråga sig om det är så nice att sova så det är värt att slå sönder rulatorn sen när man är 80 och inser att man kunde ha gjort så mycket annat med den där tiden som man sov bort. Nåja, det är kanske lite överdrivet att säga att man sover 12h varje dag men iaf när jag inte har skola eller jobb eller nåt annat som jag måste vakna till, då sover jag lätt 12h.


zzzz

Nu kanske det inte spelar nån roll så eller så mycket, men sen när man är 80 år och kommer på att man sovit bort 19,63 jävla år av sitt liv, då man hade kunnat vara vaken och leva istället, då kansek det spelar roll. Sen frågar man sig "varför gjorde jag inte det och det och det?". Det kanske inte fanns tid? Eller så fanns det tid som fan men man valde att sova då istället. Då flyger rulatorn ut genom fönstret. Damn, jag är nyligen fyllda 19 år och kanske 70% av den tiden är vaken tid (jag har inte alltid sovit så mycket som jag göra nu) vilket skulle bli ungefär 13 år vaken tid, resterande år har jag ju sovit förstås. Det kansek är lika att satsa på att vara vaken nu när man är ung och sägs ha en massa möjligheter, och sen sova när man är 80 istället. Då har man ändå inget bättre för sig. No sex, drugs or rock n roll. I mitt fall är det ju självklart inte sant, jag ska vara metal tills jag dör. När jag är 80 står jag längst fram på maiden och röjer som satan. Eller vänta, maiden kanske är döda då. Nåja, nåt hittar jag säkert på då.

Sen kan man ju vända på pankakan och argumentera för att man ska sova som Mr A istället för Mr B. Eftersom mr A har mindre vaken tid så kanske han uppskattar den mer än mr B? Den kanske får högre kvalité eller nåt, och då kanske hans liv kommer att kännas mer meningsfullt än mr As? Och det är ju inte som att alla använder sin vakna tid till att verkligen få nåt gjort eller så, så varför inte sova när man inte har nåt att göra och vara vaken när man har nåt att göra? Eftersom Mr A har mindre tid varje dag att packa in en massa aktiviteter på så kanske hans liv kommer att kännas meningsfullare än mr B. Men det är bara förutsatt att mr B inte har tillräckligt att göra på sina 18h vaken tid per dag. Jag kan då komma på en massa som jag skulle kunna använda de där extra 6 timmarna till, fast sen krävs ju disciplin och energi också för att verkligen alltid göra de sakerna. Det kanske inte är så hälsosamt med sådana mängder av disciplin och energiförbrukning så det kanske slutar med att man dör i förtid hur som helst, eller att man åldras snabbare?

Japp, det är nog många faktorer som spelar in men erkänn att det är intressanta tankar.

Kanske borde skriva lite om vad som hänt under helgen, syrran hade ju inflyttningsfest och allt. Något bakis man var imorse, tur att det gick över tills man skulle och jobba iaf. Nåja, skriver mer om det imorn typ.

Nu ska jag göra som grabbarna här nedanför och, just det, SOVA.

Stort grattis till den som läste allt. You're the shit.


How cute.


The Who - I need you
Megadeth - I thought I knew it all
Hellfueled - Can't get enough



Kommentarer
Postat av: Katarina

jag sover cirka fyra timmar varje natt. jag är typ hjärndöd, önskar att jag sov bättre även om det är slöseri med livet. jag har ändå inget.

2005-12-05 @ 06:53:55
Postat av: Mikael

heh, jo det skulle jag också om jag bara sov 4 timmar per natt. 6-8h är ju standard, de timmarna är viktigast sen timmarna man sover utöver det kan man ju kanske gör nåt bättre av, om man nu har når att lägga ner tid på. sitter du uppe för sent eller har du bara problem att sova? jag sover som en vettefan. farsan kan somna på kommando, vi har det i generna :D

2005-12-05 @ 09:54:55
Postat av: Katarina

jag har insomnia, har alltid sovit väldigt oregelbundet. jävligt för mina föräldrar. :D

2005-12-06 @ 19:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback