29 september 2010 - vem är som gud?

Grattis till mig! Idag är det inte vilken dag som helst, det är min namnsdag! I didn't see it coming. Jag brukar ha koll på när jag har namnsdag men nu har jag inte tänkt tanken en enda gång den senaste tiden. Tur att man har en mamma som påminner. Så här säger wikipedia om mitt namn:

Mikael eller Michael eller Micael är ett mansnamn av bibliskt ursprung med betydelsen "Vem är som Gud". Mikael är i kristen tradition en ärkeängel; en av de tre namngivna änglarna, tillsammans med Gabriel och Rafael.

1960 blev Mikael det tredje vanligaste förnamnet bland de nyfödda. Under 1970-talet var modevågen fortfarande stark men under 1990-talet ebbade den ut. 31 december 2005 fanns det totalt 161 378 personer i Sverige med namnet Mikael eller Michael, varav 74 578 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 1191 pojkar namnet, varav 95 fick det som tilltalsnamn.

Mikael har namnsdag den 29 september sedan medeltiden. Hyllningsdagen till ärkeängeln Mikael, Den helige Mikaels dag, sammanföll tidigare med namnsdagen men infaller numera närmast påföljande söndag.


Lite Mikael-konst

Läs även andra bloggares åsikter om
, ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback