Hikaru no go

Igår började jag se på en ny animeserie, Hikaru no go. Bara efter 10 episoder så är jag tungt sugen på att införskaffa mig ett Go-bräde med tillhörande stenar och börja nöta spelet. För alla oinvigda så är go ett 3000 år gammalt brädspel som går åt på att erövra områden med hjälp av stenar på ett rutnät. Väldigt enkelt koncept, men samtidigt så döljer det sig nästan oändligt komplexitet bakom spelet. Hikaru no go handlar om en pojke som hittar ett go-spel på sin farfars vind. När han putsar upp brädet så uppenbarar sig ett spöke som visar sig vara en känd go-spelare från ett antal hundra år sedan. Han blev oskyldigt anklagad för fusk under ett go-parti och tog sitt liv då han inte kunde leva med skammen. Dock ville han fortsätta spela go för att bemästra något så coolt som "the move of god", som typ ska vara det ultimata go-draget. Därför blir hans ande kvar på jorden i go-brädet som Hikaru hittar på hans farfars vind. Genom Hikaru får spöket, som för övrigt heter "Sai", återigen spela go och fortsätta sin jakt på "the move of god". Dock börjar Hikaru själv också sakta men säkert få upp ögonen för spelet och börkar utveckla ett eget intresse.

Jag tycker det är ganska coolt att basera en animeserie på enbart ett brädspel och fortfarande få det att funka så bra. Serien är snygg, spännande och ruggigt underhållande. Först tänkte jag "hm, en serie om ett brädspel... hur kul kan det vara?". Men det var faktiskt otippat kul. Only in Japan... only in Japan.


Andra bloggar om:
, , ,

Kommentarer
Postat av: J

håller med serien är grym, jag tyckte det lät som en skitserie men har helt fastnat för den. tyvärr så slutar animen tidigare än mangan. så när du sett klart serien så kan du läsa mangan för att få reda på vad som händer sen... även om jag tycker att dom kunde fortsatt den med tycker inte serien har något riktigt slut.

2007-06-08 @ 01:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback