Låtordning

Jag började just fundera lite kring låtordningar på cd-skivor. Jag har en hel del egen musik som lugnt skulle räcka till en hel cd-skiva. Men jag har ingen aning i vilken ordning jag skulle sätta låtarna. Finns det några regler på den fronten? Eller kanske inte regler men typ riktlinjer. Jag menar, det är ju sällan man t.ex. sätter skivans ballad på första spåret. Istället är det oftast något mer energiskt som lätt sätter sig på hjärnan... något som tilltalar lyssnaren att lyssna vidare.

Jag har läst om folk som bränner blandskivor och sitter och funderar på låtordningen längre än på vilka låtar som ska vara med. Helt bananas.

Jag undrar hur stor påverkan låtordningen har för lyssnaren, i den meningen att skivan inte ska kännas stundtals för seg eller för monoton eller för... ja, ovarierad. Undra hur t.ex. Metallica resonerade när de valde låtordning på deras Black Album, som för övrigt är en av mina absoluta favoritplattor. Kliché... antagligen. Men den är faktiskt - for real - helt ofattbart bra. Inte bara låtarna, även mixningen och mastringen. Hela jävla soundet är så unikt på något sätt. Så bra. Dessutom såg bandet så grymt ut på den tiden. Alla var helt svartklädda. Kolla bara live-shower från den tiden, t.ex. "Live shit binge and purge". Typ idealet för mig.


The black album

Anyway. Välja en ultimat låtordning... ja, det är nog en relativt stor konst i sig. Stackars mig som lider av feta turbopanik-beslutsångesten. Jag kommer nog aldrig sluta fundera över vilken ordning jag ska ha mina låter i på skivan när jag väl blir rockstar och tar över världen. Help.

Soundtrack of this blog
Anthrax - Death from above

Andra bloggar om:
, , ,

Kommentarer
Postat av: Tomczek

Hmmm, ska försöka hjälpa dig, brukar ha samma problem när jag skriver eller bränner blandskivor. Jag brukar öppna med något mer energiskt, ha en lugnare låt som fjärde eller femte spår samt nästsista eller tredje plats från slutet. Sen är jag oerhört noga med att kolla vad låtarna heter. Vissa låtar heter något på bara ett ord, vissa är hela meningar. Ett bra exempel på en dålig placerad låtordning är In Flames "Reroute to remain". För många "singelordstitlar" efter varandra. Försök istället skapa någon balans. Slutligen inverkar ju låtens karaktär också, att vissa låtar som låtar likadant, likadant uppbyggda, kanske har liknande refräng, solo, något särskilt inte hamnar bredvid varandra. Vad tycks om denna, min låtordning? Var ärlig.

The Embodiment Of Failure:

1. Move!
2. Serenity Feathers
3. The Cry
4. In The Hour
5. Release
6. My Supremacy
7. Isolation In Arms
8. The Safest Place
9. An Open Letter

Annars tror jag att många gör det svårare än vad det är. Bara ordningen följer nån logik som sagt.

Postat av: Mike

Thanks! Själv tycker jag det allra viktigaste är hur låtarna låter musikaliskt. Om man t.ex. lyssnar igenom en skiva från början till slut så ska det hela tiden kännas varierat och man ska inte bli less. Fast jag brukar också tänka väldigt mycket på låtnamnnen också. På min senaste demo som jag spelade in som soloprojekt så började 3 av 4 låtar på S. Needle in the eye! Haha.

Ang din låtlista så tycker jag den ser väldigt bra ut rent låttitelmässigt. Gillar spec att den börjar med ett uppmanande ord följt av utropstecken! Sista låttiteln ger också intryck av att vara avslutande på något sätt. Fast jag lägger som sagt mer vikt på det musikaliska, speciellt om det är en konceptplatta, så du får se till att få allt inspelat och återkomma ;)

2006-10-30 @ 11:38:39
URL: http://mikael.webblogg.se
Postat av: Tomczek

Kul att du nämner det där med utropstecknet i första låten samt den sista som avslutar. Det är precis så jag tänkte när jag gjorde det. Klart att musiken även den ska vara varierad annars

2006-10-30 @ 23:57:53
URL: http://marathonman.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback