Bästa skivsläppen 2005

Här kommer inlägget som alla väntat på. Säger vi. Bästa skivorna (enligt mig) från 2005. Lite sent kanske, det är ju snart februari. Bättre sent än aldrig dock.

Sentenced - Funeral Album




Sista skivan från de mångåriga favoriterna. Det är svårt att leva upp till "The cold white light" men plattan nådde ändå alla förväntningar med god marginal. Jag har fortfarande inte förlåtit mig själv för att jag tillät mig missa deras sista konsert i Oulu. Kommer nog aldrig göra det. Finns inget band jag kan texterna lika bra som till Sentenced. Fin blandning av sarkasm och "svart humor" som de kallar det för själv. Samtidigt har de odödliga kärlekstexter. Lopakka är en poet och textförfattare i särklass. R.I.P Sentenced.

Judas Priest - Angel of retribution




Halford är tillbaks och man kan lugnt konstatera att the Priest is still going strong. Lätt bästa plattan sedan "Painkiller". Jag hade turen att få se dem live i februari, i Oulu, Finland. Jävligt bra show var det. JAG fångade Scott Travis's trumpinne! Jag vet, jag ska sluta skryta.

Static-X - Start a war



Från att ha varit ett band i mängden (min mängd) så spärrade Start a war upp mina ögon för dem. Static-X  är ett rytmernas band, det sliter verkligen tag i en. De har verkligen ett eget sound och det dem gör, det gör de jävligt bra. All of my respect to you guys. Nick Oshiro har blivit en av mina favorittrummisar. Tunga gitarrer och beats from hell. Just the way I like it.

Måste.

Se.

Live.

"Down, down, down I'll destroy you, kill or be killed. Down, down, down you'll become the enemy. Enemy!" är för evigt inristat i mitt minne. Har spammats flitigt i duschen kan jag tillägga.

Några andra heta skivsläpp från 2005:

Charon - Songs for the sinners
System of a down - Hypnotize/Mezmerize
Demon Hunter - The triptych
H.I.M. - Dark Light
Hanoi Rocks - Another Hostile Takeover
Masterplan - Aeronautics
The Darkness - One way ticket to hell... and back
Hellfueled - Born II Rock

Jag hörde "Breaking Benjamin" första gången 2005 också. Eftersom de inte har släppt någon skiva 2005, och jag verkligen vill ha med dem här på nåt sätt, så blir dem Årets upptäckt. Very metal.

There you have it!


Andra bloggar om:
Musik, Sentenced, Judas Priest, Static-X

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback